ZHP HUFIEC SZPROTAWA        

NIE JESTEŚ SAM  -  ZLOT  SZPROTAWSKIEGO HUFCA  - MAJ   2009 R

 

Miejsce : Gimnazjum nr 1, ul. M. Kopernika 22, Szprotawa

 Termin : 22-23.05.2009r.

                  22.05 (piątek) od godz.16.00

                  23.05 (sobota) zakończenie około 17.00

 Odpłatność: 20 zł od osoby

 Cele zlotu:

1.      Integracja środowiska harcerzy z terenu Hufca ZHP Szprotawa.

2.      Zaspokojenie potrzeb bezpieczeństwa, samoakceptacji, zrozumienia siebie, kontaktów społecznych – hasło zlotu „Nie jesteś sam!”

3.      Zdobycie wiedzy na temat planet Układu Słonecznego.

4.      Umożliwienie realizacji zadań próby na sprawność OBSERWATORA* .

5.      Kultywowanie tradycji corocznych zlotów organizowanych w naszym kręgu.

6.   Promocja wolontariatu

 Informacje ogólne:

              Fabuła zlotu nawiązuje stylistyką do filmów science fiction. Każda z drużyn reprezentuje cywilizację przybyłą z konkretnej planety na Międzygwiezdny Zlot Obcych Cywilizacji, który odbywa się na Ziemi pod hasłem „Nie jesteś sam". Hasło zlotu możemy rozumieć dwojako: jako wiarę w to, że nie tylko ludzie są mieszkańcami naszego Wszechświata, ale także jako przesłanie, że każdy z nas nie zostanie nigdy sam ze swoimi problemami, bo ma wokół siebie przyjaciół. Promujemy idee współpracy i troski o innych. Każda z grup ma odmienny wygląd, przybywa innym pojazdem i na zlocie prezentuje informacje o swojej planecie. Uczestnicy wzbogacają swoją wiedzę o Układzie Słonecznym (patron naszej szkoły – Mikołaj Kopernik jest twórcą teorii heliocentrycznej, stąd pomysł na fabułę). Będzie czas na ciekawą rozrywkę m.in. obserwację nieba przez teleskopy, nocne kino filmów science fiction na naprawdę dużym ekranie. Gra terenowa nawiązuje do utworu Antoine de Saint-Exuper’ego „Mały Książę”, który jest lekturą w gimnazjum. Zawodnicy napotkają na trasie bohaterów utworu: Bankiera, Latarnika, Geografa, Pilota, Różę… Uczestnicy nie muszą znać treści utworu, ale będą musieli wykazać się logicznym myśleniem, sprytem i znajomością podstawowych technik harcerskich (określanie kierunków świata, szyfry itp.). Liczymy na to, że każda z drużyn przygotuje się do zlotu i wykaże chęć do wspólnej zabawy. Impreza odbędzie się bez względu na pogodę. Podczas całej imprezy wszystkich obowiązuje przestrzeganie Prawa Harcerskiego. Liczba miejsc ograniczona.

Komenda zlotu:

 1.      pwd Dominik Burchard – komendant zlotu

2.       pwd Waldemar Błażków

3.       pwd  Andrzej Watras - kwatermistrz

 Drużyna sztabowa:

5 DSH PROMYK im Słonecznego Szlaku w Szprotawie

PLAN ZLOTU

 22.05.2009 (piątek)

 16.00 – Przyjazd drużyn

16.00 – 17.00 – Zakwaterowanie harcerzy

17.00 – Apel organizacyjny

a)     Powitanie gości

b)     Sprawdzenie stanu drużyn i złożenie meldunku

c)      Przedstawienie planu zlotu

18.00 – 18.45 – Kolacja

19.00 – Międzygwiezdny Zlot Obcych Cywilizacji – prezentacje drużyn

a)     Prezentacja wyznaczonych zadań (wystawa pojazdów kosmicznych, kosmiczne pląsy, informacje na temat planet)

b)     Projekcja filmu „Czy jesteśmy sami we wszechświecie?”

c)      Obserwacja nieba przez teleskopy (przy dobrej pogodzie)

21.00 – Kosmiczne party - dyskoteka

00.00 – Nocne kino science fiction. Cisza nocna

23.05.2009 (sobota)

08.00 – Pobudka i toaleta poranna

09.00 – Śniadanie

10.00 – Apel (przygotowanie do gry terenowej i omówienie zadań)

10.30 – Tropem Małego Księcia – gra terenowa (wymarsz drużyn w teren)

12.00 – Ognisko na terenie parku

13.00 – Powrót patroli (meldunki o wykonanych zadaniach)

13.00 – 14.00 – Sprzątanie miejsc zakwaterowania

14.00 – Obiad

15.00 – Czas relaksu m.in. rozgrywki sportowe, filmy dokumentalne

16.00 – Apel podsumowujący zlot (omówienie gry terenowej, wręczenie dyplomów  i upominków)

16.30 – 17.00 – Wyjazd drużyn do miejsc zamieszkania

ZADANIA PRZEDZLOTOWE

Zadania przedzlotowe dla poszczególnych drużyn związane są przede wszystkim z przygotowaniem informacji na temat planet naszego Układu Słonecznego, opracowaniem strojów i makiety statku kosmicznego. Harcerze powinni orientować się również w technikach harcerskich – znać dowolny szyfr, podstawowe znaki patrolowe, orientować się w terenie. Podczas zlotu harcerze będą mieli możliwość zaliczenie wybranych zadań niezbędnych w zdobyciu sprawności OBSERWATORA/OBSERWATORKI.

Warunki zdobycia sprawności OBSERWATOR-OBSERWATORKA

 1.      Wyznaczył/a strony świata za pomocą busoli, słońca, gwiazd i drzew.

2.      Poruszał/a się bezszelestnie po pomieszczeniu zamkniętym i w terenie, czołgając się i maskując swoją obecność.

3.      Rozpoznał/a w lesie ślady ludzi, zwierząt i pojazdów.

4.      Uczestniczył/a w biegu terenowym poruszając się według znaków patrolowych.

5.      Zapamiętał/a przebytą drogę w terenie leśnym i w mieście, wrócił/a nią samodzielnie bez błądzenia.

Zadania do realizacji przed zlotem.

1.Przygotowanie strojów w jednolitym kolorze.Każda z drużyn reprezentuje inną cywilizację pochodzącą z konkretnej planety. Cała drużyna ubrana jest w jednolite barwy. Liczymy na oryginalność i poczucie humoru drużyn. UWAGA! Planetę i kolor przydzielają drużynom organizatorzy po zgłoszeniu drużyny u organizatorów.

2.Opracowanie kosmicznego pląsu.  Drużyna przygotowuje własny pląs, nawiązujący tematycznie do planety z której pochodzi, cech cywilizacji, którą reprezentuje, kosmosu itp.

3.Przygotowanie prezentacji na temat przydzielonej planety.     Prezentacja na temat przydzielonej planety powinna trwać około 1 minuty.     Powinna zawierać najważniejsze informacje, ciekawostki. Prezentujący temat mogą wykorzystać plansze, rekwizyty lub prezentację multimedialną wzbogaconą własnym komentarzem. UWAGA! W przypadku przygotowania prezentacji w programie Power Point prosimy o przesłanie pliku co najmniej na tydzień przed zlotem. Chodzi o to, aby sprawdzić czy nie będzie problemu z jej uruchomieniem na naszym sprzęcie.

 4.  Wykonanie i prezentacja modelu statku kosmicznego drużyny.      Model statku, którym przyleciała drużyna powinien być odpowiednich rozmiarów ( ma być zaprezentowany na forum – ok. 50cm szerokości lub wysokości). Może by wykonany z kartonu, papieru, plastykowych butelek itp. Drużyna prezentuje informacje dotyczące statku – jego nazwę, charakterystyczne cechy, ciekawostk

SPRAWY ORGANIZACYJNE

Drużyny na zlot przybywają własnym transportem i na własny koszt, natomiast po zakończeniu zlotu /tj. około 17.00-17.30 w sobotę/zostaną odwiezione do miejscowości przy, których  drużyna działa. nie dotyczy drużyn spoza hufca Szprotawa /  Każdy z uczestników oraz kadra biorą ze sobą śpiwór (materace i po 1 kocu zapewniają organizatorzy) i suchy prowiant (kolacja i śniadanie).

Wyposażenie uczestników zlotu.

  • Śpiwór

  • Suchy prowiant (kolacja w piątek i śniadanie w sobotę; herbatę i obiad w sobotę zapewniają organizatorzy)

  • Mundur – każdy harcerz, który go posiada

  • Okrycie przeciwdeszczowe

  • Odpowiedni ubiór przeznaczony do marszu (gra terenowa)

  • Odpowiedni ubiór potrzebny do spania (nocleg – najlepiej dres)

  • Obuwie sportowe

  • Latarka

Wyposażenie drużyny zlotowej

  • Apteczka

  • Przybory do pisania

ŚWIADCZENIA ORGANIZATORÓW W RAMACH WPISOWEGO

·     Ubezpieczenie uczestników i kadry od następstw nieszczęśliwych wypadków oraz od odpowiedzialności cywilnej.

·     Pamiątkowy znaczek ze zlotu

·     Posiłek / obiad / w sobotę

·     Ciepła herbata  do kolacji w piątek i śniadania w sobotę

·     Przewóz  drużyn do miejscowości przy których drużyna działa po zakończeniu zlotu

·     Opieka medyczna

·     Nagrody w konkurencjach

·     Atrakcyjny program oraz inne niespodzianki

 ZGŁOSZENIA

Ostateczny nieprzekraczalny termin zgłoszeń, równoznaczny  z wpłaceniem odpłatności za zgłaszanych uczestników  ustalamy  do dnia 10 MAJA 2009r. NIE BĘDZIEMY PRZYJMOWAĆ ZGŁOSZEŃ NA ZLOT BEZ  JEDNOCZESNEGO WNIESIENIA ODPŁATNOŚCI.

Doświadczenia z poprzednich imprez sugerują właśnie takie jednoznaczne postępowanie – bywało niekiedy, że inna liczba uczestników zgłaszana była wcześniej przez drużynowych, a za inną liczbę uczestników (zwykle mniejszą) dokonywało się wpłat na miejscu. Planowane wpływy z odpłatności drużyn  były mniejsze jak zaplanowane wydatki. Po imprezach zostawały nadliczbowe znaczki z którymi nie bardzo wiadomo co zrobić, podobnie było z wyżywieniem. Jest wystarczająca ilość czasu na sprawy organizacyjne i przygotowanie się do zlotu w drużynach. Tym bardziej, że organizacja i termin zlotu była sygnalizowana już w marcu a w kwietniu były znane wszystkim drużynowym szczegóły organizacyjne   

UCZESTNICY

Zlot  jest  imprezą wielopoziomową. Przyjmowane będą  zgłoszenia od  drużyn harcerskich, starszoharcerskich i wędrowniczych.  Zastęp zlotowy winien liczyć od 8  do 16 osób.  

  Zgłoszenie liczby uczestników należy przekazać do 10.05.2009r. do

pwd Dominika Burcharda – koliber17@o2.pl  oraz  do Komendy Hufca Szprotawa – szprotawa@zhp.pl      po prostu wpiszcie dwa adresy wymienione wyżej

Prosimy o przesłanie  w trybie pilnym tylko potwierdzenia udziału w zlocie drużyny (jej pełnej nazwy, bez stanu liczbowego uczestników zlotu) w celu przydzielenia koloru strojów i planety do prezentacji. Każda zgłoszona drużyna, drogą elektroniczną dostanie potwierdzenie przyjęcia na zlot!!!

 

 

POWRÓT